Friday, March 11, 2011

SubhanAllah ....11 mac 2011 Jepun

salam
satu lagi peringatan dari Tuhan ..
peringatan daripada Allah SWT
11 mac 2011..jepun mengalami gempa bumi kuat dan di ikuti
dgn tsunami yg paling kuat dlm sejarah negara dorg...tgok sini..dah mcm cerita 2012..huhu..





Semoga ini semua menjadi peringatan kepada kita semua..Amin..di sini ada sedikit ilmu untuk di kongsi..dua perkara penting boleh di sentuh di sini bila masa mengenai bala di turunkan iaitu mengenai maksiat yang sedang berleluasa dan juga derhaka kepada ibu bapa..

"sesungguhnya tidak akan berlaku bala kepada ummat manusia kecuali apabila berleluasanya 2 kemaksiatan iaitu perzinaaan yang berlaku di merata-rata tempat dan ramainya anak derhaka kepada kedua ibu bapa"
(secara mafhumnya..ini haduth sahih)

"Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “ahh”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)"
(surah aL-Isra':23)

 satu kisah yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW,seorang lelaki datang mengadu kepada Rasulullah,


"ya Rasulullah,sesungguhnya aku mempunyai masalah"
"apakah masalahmu itu???"
"sebenarnya aku mempunyai masalah bila mana bapa aku sering kali mengambil duit aku walaupun duit itu aku sembunyikan dan simpan di tempat lain.....bapa aku tetap mengambilnya tanpa kebenaran aku sedikit pun"
"sesungguhnya kamu dan harta kamu adalah milik bapa kamu"

wassalam 


2 comments: